مقدمه مدیریت منابع انسانی یک عملکرد تجاری است که به مدیریت روابط میان گروه های مردم میپردازد. سؤالات مطرح در این زمینه: چه مسئولیتها و حقوقی برای هر گروه در این رابطه وجود دارد؟ چه چیزی رفتار عادلانه را تشکیل میدهد؟
تعداد صفحات | 26 |
حجم | 138 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | pptx |
دسته بندی | مدیریت |
پاورپوینت اخلاق و مدیریت منابع انسانی
مقدمه
مدیریت منابع انسانی یک عملکرد تجاری است که به مدیریت روابط میان گروه های مردم میپردازد.
سؤالات مطرح در این زمینه:
چه مسئولیتها و حقوقی برای هر گروه در این رابطه وجود دارد؟
چه چیزی رفتار عادلانه را تشکیل میدهد؟
ماهیت اخلاقی مدیریت منابع انسانی
دیدگاه اقتصاد بازار:
تجارت و اخلاق نقطه مشترکی نداشته و نباید با یکدیگر درگیر شوند.
میلتون فریدمن (Milton Friedman) هوادار این رویکرد است.
تاجرانی که به دنبال اخلاقی شدن و سودآوری هستند، از نظر اقتصادی احتمالا سقوط خواهند کرد.
دست نامرئی بازار باید آن را هدایت کند.
ماهیت اخلاقی مدیریت منابع انسانی
دیدگاه مقابل اقتصاد بازار:
به چالش کشیدن این ادعا که اخلاق و تجارت نقطه مشترکی ندارند.
تجارت اخلاقی محیط مثبتی ایجاد میکند اما فساد، مشکلات عمده ای برای جامعه ایجاد می نماید.
مردم بدون رعایت ارزش های اخلاقی و اعتقادات مذهبی توان هدایت زندگی خویش را نخواهند داشت.
سؤال: چرا باید تجارت از این امر مستثنی باشد؟
افزایش دغدغه ها پیرامون مباحث اخلاقی
سوء استفاده از منابع فیزیکی جهان
سوء استفاده از حقوق بشری
حقوق حیوانات
رفتار نادرست رقبا
بازاریابی انتفاعی و بی پروا (exploitative and unscrupulous)
فعالیت های غیر اخلاقی در HRM
اخراج نیروی کار ارزان
استفاده از نیروی کار جوان
ساعت کاری طولانی تر
افزایش استرس کاری
انکار نمودن توافقنامه حقوق بازنشستگی
استفاده از عملیات بحث برانگیز و دشوار در جذب و استخدام پرسنل
اخلاق در محیط تجاری
خصوصیات چامعه پیچیده در عصر حاضر:
جهانی سازی بازار و نیروی کار
افزایش رقابت و انحصار
تغییرات در فناوری
نوآوری در محصول
تشدید ارزش های مادی و مادی شدن هر چیز
افزایش در دغدغه های دنیوی و نگرانی نسبت به کاهش معنویت
اخلاق و ارزش ها
قانون، تدوین اصول اخلاقی پذیرفته شده و عملی برای تعدیل استانداردها درون یک جامعه است.
قانون، سازمان ها را ملزم میکند تا با افرادی که به کار میگیرند، منصفانه رفتار کرده و از تبعیضات خودداری کنند.
نکته: مطابقت با همه الزامات قانونی لزوما بهترین رفتار کارکنان را تضمین نمی کند.