دسته بندی | محیط زیست |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 27 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 10 |
پنجرهها نور، گرما و زیبایی را به خانه میآورند و به درک فضای زیست کمک میکنند. پنجرهها منابعی برای آگاهی ما از تغییر زمان و آشنایی با موقعیت مکانی هستند. اما پنجرهها میتوانند راههای موثری برای اتلاف گرمای درون ساختمان در زمستان، و ورود گرمای ناخواسته در تابستان باشند. این نکته به جز اثر نامطلوب بر هزینههای گرمایش و سرمایش ساختمان است.
عملکرد گرمایی پنجرهها بر پایه سه نوع جریان است: تهویه، انتقال و تشعشع. هر یک از جریانهای گرمایی نقش مهمی در اتلاف گرمایی در زمستان یا گرمای ناخواسته در تابستان دارند.
ساختار یک پنجره را میتوان به سه قسمت شامل چارچوب، شیشه و براق آلات تقسیم کرد که دو قسمت اول،به دلیل مساحت بزرگتر، نقش مهمتری در عملکرد حرارتی پنجره دارند.
در سالهای اخیر، توسعه فناوری تولید، پژوهش و آزمایش روی مواد گوناگون، تغییرات و پیشرفتهای بسیاری در ساختمان چارچوب پنجره و شیشه مورد استفاده در آن پدید آورده است، بهرهگیری از موادی مانند پی.وی. سی (وینیل) برای تولید پروفیل پنجره و همچنین تولید شیشههای کم تابش، شیشههای جاذب گرما و... از جمله این پیشرفتهاست.
در خانههایی با پنجرههای قدیمی و بدون استفاده از نوآوریها و فناوریهای نوین، نزدیک به 30 درصد اتلاف انرژی ساختمان، از راه پنجرهها رخ میدهد. اما اکنون با بهرهگیری از پیشرفتهای علوم و فناوری این مقدار تقریبا به نصف کاهش یافته است.
پژوهشهایی که اکنون در حال انجام است، نوید پیشرفتها و بهبودهای بیشتری در ساختار پنجرهها و مواد سازنده چارچوب و شیشه آنها را میدهد.
به دنبال بحرانهای مربوط به انرژی که آغاز آن را میتوان دهه 1970 دانست، بحث درباره انواع روشهای جلوگیری از اتلاف انرژی و منابع آن در همه جهان، به ویژه کشورهای صنعتی که مهمترین مصرف کنندگان انرژی هستند آغاز شد.
از آن زمان تاکنون انواع روشها و راهکارهایی که جهت صرفهجویی در کاربرد انرژی و هدر رفتن آن، سودمند دانسته میشد بررسی شده است. توجه به جلوگیری از اتلاف انرژی در ساختمانها به ویژه ساختمانهای مسکونی و تجاری، از آغاز درصد مواردی بود که ضرورت آن تشخیص داده شده بود. پنجرهها نیز به عنوان یکی از مهمترین اجزای ساختمانی که میتواند نقش مهمی را در اتلاف انرژی یا بهرهگیری از آن داشته باشد شناخته شدند و پیشرفتهای بسیاری در این زمینه به دست آمد که پژوهش و بررسی در این زمینه همچنان ادامه دارد.
دسته بندی | تربیت بدنی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 18 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 18 |
آسیب وارد بر واحد عضلانی-تاندونی
استرین صدمه ای است که به قسمتی از واحد عضلانی-تاندونی (عضله ،تاندون ، محل ارتباط استخوان و تاندون و محل نشست تاندون به عضله ) وارد می شود.
استرین مزمن :استفاده بیش از حد از واحد عضلانی –تاندونی خستگی را به دنبال خواهد داشت و این خستگی سبب التهاب تارهای عضلانی و کم خونی عضلانی می شود.
استرین حاد : معمولا در این آسیب یک ضربه با نیرو شدیدی بر عضله یا تاندون وارد می شود، در چنین مواقعی نیرویی که بر واحد عضلانی- تاندونی وارد می شود بیش از توانایی تحمل واحد عضلانی-تاندونی است وسبب به وجود امدن آسیب می شود.
تنوسینویست(Tenosynovitis)
(التهاب تاندون و غلاف آن)
در اثر استرین مزمن ممکن است تنوسینویست به وجود بیاید.
تنوسینویست بیماری است که سبب التهاب تاندون و غلاف آن می شود.
انواع استرین
استرین درجه 1: مقدار پارگی زیاد نمی باشد و منحصر به چند تار عضلانی می شود . در این استرین کاهش قدرت و محدودیت حرکتی قابل ملاحظه نمی باشد.
استرین درجه2: واحد عضلانی -تاندونی ممکن است به طور قطعی صدمه ببیند و باعث میشود قدرت در واحد عضلانی -تاندونی به مقدار زیادی نزول کند.در این نوع استرین تارهای عضلانی تماما از هم جدا نمی شوند
استرین درجه3: تارهای عضلانی کاملا از هم جدا می شوند.معمولا انقباض شدید عضلانی بر علیه یک نیروی مقاومت زیاد سبب ایجاد استرین درجه سه می شود.
اسپرین(Sprain)
(آسیب های وارد بر رباط)
صدمات وارد بررباط یا لیگامنت را اسپیرین می نامند.هنگامیکه فشار وارد
بر رباط بیش از توانایی تحمل آن باشد تارهای رباط یا محل اتصال ان دچار صدمه خواهد شد.وظیفه رباط جلوگیری از حرکات غیر طبیعی مفصل است و همچنین به مفصل اجازه می دهد که حرکات طبیعی خود را انجام دهد.
علاوه بر حرکات غیر طبیعی ضربه یا نیروی مستقیم نیز ممکن است رباط را دچار صدمه کند.
با توجه به شدت صدمه وآسیب اسپرین به سه درجه تقسیم می شود:
اسپرین درجه1: تعدادکمی از تارهای رباط پاره مشود و مقدار کمی خون مردگی در رباط ایجاد می شود ولی عملکرد و کار رباط دچار اختلال نمی شود.
اسپرین درجه2: مقدار پارگی تارها به میزانی است که سبب از بین رفتن مقداری از کار رباط خواهد شد
اسپرین درجه3: عملکرد رباط به طور کلی از بین می رود.نیروی وارد بر رباط ممکن است آن را در یکی دو قسمت اتصال ویا نواحی دیگر پاره کند و همچنین در این نوع اسپرین خونریزی زیاد وجود خواهد داشت.
تفاوت بین استرین و اسپرین
استرین صدماتی است که بر واحد عضلانی تاندونی وارد می شود ،درصورتیکه اسپرین صدمات وارد بر رباط می باشد.
عضله و تاندون به راحتی قابل تفکیک می باشد،چون واحد عضلانی-تاندون دارای واحد حرکتی می باشد در حالیکه رباط فاقد واحد حرکتی است و به منظور استحکام بخشیدن به مفصل در اطراف آن قرار دارد
استرین صدمه ای است که به غش عضلانی وتری وارد می آید روش درمان استراحت و جلوگیری از حرکت عضو صدمه دیده است.
دسته بندی | علوم اجتماعی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 19 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 14 |
مقدمه:
بصیرت وهدایت و وحدت و همبستگی و روحیهی اخوت و برادری از آموزههای گرانقدری است که مکتب اسلام در راستای استقرار و استمرار اقتدار، عظمت و عزت و اعتلای امت اسلامی بر آن تأکید ورزیده است.
در مقابل، اختلاف و خصومت و تفرقه و تشتت به عنوان عامل ضعف و ذلت و محو قدرت و عظمت جامعه اسلامی و انحطاط آن تلقی شده و مسلمانان به اجتناب از آن امر شدهاند.
در تعالیم دینی و متون و منابع مختلف اسلامی کلمات و اصطلاحاتی مانند امت، امت واحده، الفت و اخوت اسلامی، برادری دینی، وحدت اسلامی، اتحاد اسلامی، دارالاسلام، پان اسلامیسم و… به کار رفته است که مفاهیم این واژهها به طور مستقیم یا غیر مستقیم بر اهمیت و جایگاه و نقش برجستهی وحدت در جامعه اسلامی دلالت دارند.
قرآن کریم ضمن دعوت مسلمین به وحدت با اعتصام به حبلا… و نهی از تفرقه؛ با اشاره به الفت و برادری و مودت ایجاد شده میان دو طایفهی اوس و خزرج و از بین رفتن عداوت و کینه دیرینه در سایهی نعمت اسلام که مبنای اتحاد و همبستگی آنهاست این گونه یادآور میشود:
واعتصموا بحبلا… جمیعاً و لاتفرقوا و ذکر و انعمتا… علیکم، اذ کنتم اعداءً فالف بین قلوبکم فاصبحتم بنعمته اخواناً.(آل عمران 103)
در جای دیگر مسلمانان را به وحدت در پیروی از خدا و پیامبرش دستور داده و از تنازع و مشاجره جهت پیشگیری از سستی و زبونی و اضمحلال اقتدار و عظمتشان به طور صریح نهی نموده و میفرماید:
اطیعوا… و اطیعوا الرسول و لاتنازعوا فتفشلوا و تذهب ریحکم(انفال 46)
پیامبر گرامی اسلام با تکیه بر مبانی اتحاد اسلامی مدینهی فاضلهای مملو از عشق و صمیمیت و برادری و ایثار و تمامی فضایل انسانی ساخت که هنوز بشریت در حسرت و آرزوی تحقق دوبارهی چنین جامعهای بسر میبرد.
پیامبر اکرم(ص)، ذلت و زبونی پس از عزت و سربلندی و در پی آن ضعف و سستی هر ملتی را نشأت گرفته از تفرقهای میداند که ریشه در خصومت و دشمنی دارد؛ لذا ایجاد الفت و پرهیز از تفرقه و عداوت را بر مسلمانان واجب کرده و میفرماید:
»ما ذل قوم بعد العزحتی ضعفوا، و ما ضعفوا حتی تفرقوا و ما تفرقوا حتی تباغضوا… الواجب علی اولیائنا معاوده الائتلاف و رفض الاختلاف. «
بزرگ اسطوره صبر و وحدت، حضرت علی(ع) در خطبه 146 ضمن بیان نقش محوری رهبر در جامعه، وحدت را رمز عزت و قدرت دانسته و میفرماید: «عرب امروز گرچه از نظر تعداد اندکند، اما با نعمت اسلام فراوانند و با اتحاد و هماهنگی عزیز و قدرتمندند. «
در فرازی از خطبهی قاصعه به علل پیروزی و شکست و عزت و ذلت گذشتگان پرداخته و میفرماید: «پس آن گاه که در زندگی گذشتگان مطالعه و اندیشه میکنید. عهدهدار چیزی باشید که عامل عزت آنان بود و دشمنان را از سر راهشان برداشت و سلامت و عافیت زندگی آنان را فراهم کرد و نعمتهای فراوان را در اختیارشان گذاشت و کرامت و شخصیت به آنان بخشید، که از تفرقه و جدایی اجتناب کردند و بر وحدت و همدلی همت گماشتند و یکدیگر را به وحدت واداشته و به آن سفارش کردند و از کارهایی که پشت آنها را شکست، و قدرت آنها را در هم کوبید، چون کینهتوزی با یکدیگر، پر کردن دلها از بخل و حسد، به یکدیگر پشت کردن و از هم بریدن و دست از یاری هم کشیدن، بپرهیزید. «
وحدت و برادری که در عصر رسالت به احسن وجه در میان یاران رسول خدا(ص) تحقق یافت، متأسفانه پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) دیری نپایید که آن اتحاد و اخوت به ضعف گرایید و بروز اختلاف و تفرقه و تشتت و تنازع به تدریج زمینهساز حرکت امت اسلامی در مسیر ذلت و انحطاط شد.
دسته بندی | معارف اسلامی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 18 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 11 |
مقدمه
نگرش اسلام به شخصیت زن یا مرد را هر گز نمی توان تنها با مراجعه به قوانین مر بوط در مواردی نظیر : ارث ، دیه ، مهریه ، نفقه ، شهادت، قضاوت ،، ولایت ، حضانت ، و حق طلاق دریافت و قضاوت نمود چرا که منشا ء بسیاری از بد فهمی ها همین مقا یسه های سطحی است بدون آنکه بر مبنای حقوق اسلامی و حقوق سکو لاریتی توجه شود .
بیاد های اندیشه سکو لاریسم حکومتی بر او ما نیسم وانسان محوری است با تعریف خا ص از انسان و جهان پیوند خورده و بر سر تا سر فرهنگ و اقتصاد ، سیا ست ، حقوق و ادبیات گروه بی شماری تا ثیر گذاشت باید با ینیاد ها و اندیشه اسلامی نسبت به انسان و جهان مقا یسه شود و تنها از این طریق است که انسان شناسی اسلامی ومادی از یکدیگر باز شناخته می شوند ، جا یگاه و بهای انسان در هر دو نگرش معلوم می گردد . همچنین هد فمندی آفرینش و جهان و اینکه ؟ هستی ابتدا و انتهایی دارد رو شنا می گردد و مهم تر از همه پذیرش یا رد را بطه میان عالم تشریح (حقوق) و عالم تکوین تمیز داده می شود و عدا لت که یکی از مهمترین مبانی حقوق است جا یگاه خویش را باز می یابد
اگر رابطه میان حقوق و هدفمندی طبیعت پذیرفته شود ، هر جا که خلقت با رو شن بینی و هد فمندی ، استعدادی را در مو جودی قرار داده است این سیستم و نظام حقوقی آن استعداد را بعنوان یک سند به رسمیت می شنا سد و آنرا اییده ی حق می اند . در مرد انسان به دنبال هر استعدادی حقی پدید می آید و اگر کسی برای این حق مطا لبه سند و مدرکی نماید معتبر ترین مدرک و سند نظام آ فرینش و خلقت است ، در اینجا حقوق زن در اسلام را در 3 محور سا ختار و مبا نی ، تفا وتها ؟؟ بررسی خوا هیم نمود .
فصل اول سا ختار مبانی
الف: سا ختار : درک درست و جامع از شخصیت زن در اسلام مبتنی بر مجمو عه ای از نظا مهاست .
1-نظام تو صیفی زن : که به تو صیف واقعیت های شخصیت زن در ابعاد گو نا گون می پردازد . گزاره ها در این نظام تنها به جنبه ها "هست"و"نیست" می پر دازد و بطور مستقیم به سایر جنبه های شخصیت زن تو جه می کند واز آنجا که گاه این گزاره ها عموما به بیان امور تکوینی زن می پر دازد از آن به" نظام تکوینی " زن یاد می شود .
وگاه به این دلیل که عمدتا به جنبه های اعتقادی (هستی شناسی ، انسان شناسی ،و جهان شناسی)اختصاص دارد . آنرا "نظام اعتقادی" می نامند .
2- نظام ارزشی زن : مجمو عه گزار ه هایی که بهجنبه های ارزشی شخصیت زن پرداخته و جایگاه رفتار واکنش و روحیه زن را تعیین می کند که عمدتا از خوب یا بد بودن ، زیبایی یا زشتی یک عمل ، اندیشه یا انگیزه سخن می گوید . هر چند گاهی اوقات نظام نظام ارزشی از حفره اخلاق در تعریف سنتی فراتر می رود گ
اه آنرا نظام اخلاقی نیز می نامیم .
3- نظام حقوقی زن : مجموعه گزاره هایی که یا تکلینی را بر عهده زن یا بر عهده دیگران به سود زن قرار می دهد . که از ؟؟ باید ونباید است وچون مو ضع گیری خا صی را در ارتباط با زن ایجای می کند می توان آنرل "نظام " نیز نامید نمودار 1 نظام جامع شخصیت زن در اسلام
با تا مل و تحقیق در هر یک از سه نظام می توان گفت هر یک از سه نظام در درون خود سه نظام کو چکتر را در بر می گیرند که گو یای سه بعد شخصیتی زن است فردی ، خانوادگی و اجتما عی بنا بر این سه خرده نظام شخصیتی داریم (نظام شخصیتی فردی ، خانوا دگی و اجتما عی )
نمودار (2) تر کیب بندی نظام جا مع شخصیت زن اسلام برای هر یک از ابعاد فردی خا نوادگی و اجتما عی زنان نیز محو ر های جزئی تر ی را مطرح سا خته است
دسته بندی | عمران |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 15015 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 42 |
مقدمه
پی