دسته بندی | تاریخ و ادبیات |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 31 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 15 |
زندگی نامه و مکتب فارابی
ابو نصر محمد بن طرخان بن اوزلغ فارابی، در وسیج نزدیک فاراب در ماوراءالنهر، به سال 259ق/872م ، بنابراین، حدود یک سال پیش از مرگ کندی در بغداد، به دنیا آمد. فارابی، از خانوادهای سرشناس بود و پدر او، دربار سامانیان، از فرماندهان لشکر بوده است، اما همچون سلف خود، کندی ـ که فارابی را از سرمشق او تبعیت کرده بود ـ شرح حال او چندان معلوم نیست. فارابی، در جوانی به بغداد رفت و نخستین معلم او، در این شهر، یوحنابن حیلان بود. آنگاه، او منطق، نحو، فلسفه، موسیقی، ریاضیات و علوم را فرا گرفت. از آثار او چنان بر میآید که زبانهای ترکی و فارسی را میفهمیده است( برابر افسانهها، او، افزون بر عربی، با هفتاد زبان دیگر نیز آشنا بوده است). با گذشت زمان، فارابی، چنان استادی به دست آورد که (پس از ارسطو، معلم اول) معلم ثانی خوانده شد و نخستین فیلسوف بزرگ مسلمانان به شمار آمد. از شواهد چنان بر میآید که برابر نظریه رایج در ایران، این فیلسوف بزرگ شیعه بوده است. در واقع فارابی، در سال330ق/941م، بغداد را بسوی حلب ترک گفته و در کنف حمایت سلسله شیعی حمدانیان قرار گرفت و سیف الدوله حمدانی به او ارج بسیار نهاد. این حمایت شیعی ویژه را نباید تصادفی دانست. این حمایت، زمانی معنا پیدا میکند که در حکمت نبوی مبتنی بر تعلیمات امامان شیعی مشترک است. او پس از اقامت در حلب، مسافرتهایی کرد و تا قاهره رفت و آنگاه، در دمشق، به سال 339ق/ 950م در هشتاد سالگی روی در نقاب خاک کشید.
این فیلسوف بزرگ، اندیشمندی عمیقا دینی و اهل عرفان بود، او، در نهایت سادگی زندگی میکرد و لباس صوفیان بر تن داشت. فارابی که طبیعتی اساسا متامل داشت، از امور دنیوی اعراض میکرد، اما در عوض، سماع موسیقی را بسیار دوست میداشت و خود، نوازندهای چیره دست بود. از او، کتاب الموسیقی الکبیر باقی مانده که شاهدی بر تضلع وی در ریاضیات است و نیز، بدون تردید، مهمترین شرح نظریه موسیقی، در سدههای میانه به شمار میرود. این فیلسوفان موسیقیدان، به سبب خوشبینی سطحی، به جمع میان افلاطون و ارسطو (ی اثولوجیا) نمیپرداخت، همچنانکه او، به جمع میان فلسفه و دیانت نبوی نیز اعتقاد داشت. به نظر میرسد که احساس ژرف معلم ثانی از این اندیشه ناشی بود که حکمت نزد کلدانیان در بینالنهرین ظاهر شد و از آنجا به مصر و آنگاه به یونان انتقال یافت و در یونان مکتوب شد و وظیفه او این است که این حکمت را به کانون اصلی خود بازگرداند.
دسته بندی | معارف اسلامی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 12 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 13 |
شره (آزمندى) است، و آن اطاعت از شهوت شکم و دامن، و حرص شدید برخوردن و آمیزش کردن است.و گاهى آن را به معنى مطلق پیروى از قوه شهویه در همه خواهشهاى آن گرفتهاند: از شهوت شکم و شهوت جنسى و دوستى مال و دیگر تمایلات و شهوات، و بدین سان شره اعم از دیگر رذائل قوه شهوت است و جنس آنها به شمار مىرود.بنابراین شره به معنى اول، اخص از بعضى از رذائل قوه شهویه - مانند دوستى دنیا - است، و چون علماى اخلاق شره را به معنى اول در نظر گرفتهاند ما نیز از روش آنان پیروى مىکنیم، و به هر حال مساله مهمى نیست.
و بالجمله: رذیلتشره (آزمندى) در طرف افراط است و شکى نیست که این صفت از بزرگترین مهلکات بنى آدم است، و از این رو رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم فرمود:
«من وقى شر قبقبه و ذبذبه و لقلقه فقد وقى»
«هر که از شر شکم و فرج و زبان خود محفوظ باشد از همه شرور و بدیها محفوظ است» .
و فرمود: «ویل للناس من القبقبین! فقیل: و ما هما یا رسول الله؟ قال: الحلق و الفرج» «واى بر مردم از دو قبقب! پرسیدند دو قبقب کدامند؟ فرمود: حلقوم و فرج» و فرمود:
«اکثر ما یلجبه امتى النار الاجوفان: البطن و الفرج» «بیشتر چیزى که امت مرا به دوزخ در آورد دو میان تهى است: شکم و فرج» . و فرمود: «ثلاث اخافهن على امتى من بعدى: الضلالة بعد المعرفة، و مضلات الفتن، و شهوة البطن و الفرج» .
«بعد از خود از سه چیز بر امتم مىترسم: گمراهى پس از معرفت، و فتنههاى گمراه کننده، و شهوت شکم و فرج» .
و آنچه بر ذم شهوت شکم و حرص بر خوردن و آشامیدن دلالت مىکند گفتار رسول اکرم صلى الله علیه و آله است که فرمود:
«ما ملا ابن آدم وعاء شرا من بطنه، حسب ابن آدم لقیمات یقمن صلبه، و ان کان لا بد فاعلا فثلث لطعامه و ثلث لشرابه و ثلث لنفسه» .
«آدمى ظرفى بدتر از شکم پر نمىکند، براى آدمیزاد چند لقمهاى که بنیه او را نگه دارد کافى است، و اگر به این اکتفا نکند و بیشتر بخواهد ثلثشکم را براى غذا و ثلث آن را براى آب و ثلث دیگر را براى نفس کشیدن قرار دهد» .
و فرمود: «لا تمیتوا القلوب بکثرة الطعام و الشراب فان القلب کالزرع یموت اذا کثر علیه الماء» .
«دلها را به بسیار خوردن و آشامیدن نمیرانید، که دل مانند کشت است که چون بسیار آب داده شود مىمیرد.» .
و فرمود: «افضلکم منزلة عند الله اطولکم جوعا و تفکرا و ابغضکم الى الله تعالى کل نؤوم اکول شروب» .
«بهترین شما در نزد خدا از حیث مرتبه و منزلت آن کس است که گرسنگى و تفکرش درازتر باشد، و دشمنترین شما در نزد خدا کسانىاند که بسیار مىخوابند و بسیار مىخورند و بسیار مىآشامند» .
و فرمود: «المؤمن یاکل فى معاء واحد، و المنافق یاکل فى سبعة امعاء» .
«مؤمن به اندازه یک شکم مىخورد و منافق به اندازه هفتشکم مىخورد» .
یعنى منافق هفتبرابر مؤمن مىخورد یا هفتبرابر مؤمن شهوت خوردن دارد (معاء کنایه از شهوت خوردن است) .
دسته بندی | اقتصاد |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 40 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 20 |
اقتصاد حمل و نقل از «راه آهن» میگذرد
انرژی، منبع و کنترلکننده تمام فعالیتهای انسان و طبیعت است. اهمیت روز افزون نفت در بین انرژیهای مختلف درصحنه بینالمللی بهدلیل خصوصیاتی است که این انرژی از آن برخوردار است که تجدیدناپذیر بودن و تمرکز ذخایر آن در قسمتهای خاصی از جهان از آن جملهاند. سهم انرژی در تولید ناخالص داخلی کشورها و بویژه کشورهای تولیدکننده و صادرکننده انرژی نیز با اهمیت و قابل ملاحظه است و مصرف انرژی رابطه مستقیمی با تولید ناخالص ملی دارد.
بطوریکه در بیشتر موارد میزان مصرف انرژی به ازای هر واحد تولید ناخالص میتواند درجه توسعه یافتگی یک کشور را نمایان سازد.
در حقیقت میزان مصرف انرژی خود یکی از عوامل تعیینکننده میزان تولید ناخالص ملی است.
مصرف انرژی در کشورها ارتباط تنگاتنگی با تولید ناخالص داخلی دارد، در کشور ما تولید ناخالص داخلی عمدتا متاثر از تغییرات جهانی بهای نفت خام بوده است (بطور مثال سهم گروه نفت درتولید ناخالص داخلی ایران از سال 84 تا86 به 53 درصد رسیده است). اقتصاد کشور ما عمدتا بر پایه درآمدهای نفتی بنا نهاده شده و قطع آن امری محال و ناممکن بنظر میرسد.
اما آنچه که حائز اهمیت است این است که جهان در ابتدای دوران بحران انرژی است، زیرا سوختهای خاصی مانند نفت خام قابل بازگشت نبوده و به سرعت در حال انزوال هستند. موضوعی که بیش از همه به مشکلات ما دامن میزند این است که ذخایر انرژی ناکافی، غیرقابل پیش بینی، آسیب پذیر و در حال اتمام هستند و بخش قابل توجهی از منابع در مناطقی با وضع سیاسی ناپایدار تولید میشود. صرفه جویی در انرژی، توسعه روشهای جایگزین انرژی، توسعه قسمتهای زیربنایی گوناگون(بویژه حمل و نقل ریلی)، توسعه روشهایی برای صرفه جویی در انرژی در هر حوزه و آموزش جامعه در قبال مسائل مربوط به انرژی نیاز هماکنون کشور ما است.
بخش حمل و نقل تنها بخشی است که فقط از فرآوردههای نفتی به عنوان منبع تامین انرژی بهره میگیرد. در ارزیابی گزینههای حمل و نقل، یکی از عوامل موثر در انتخاب گزینه نهایی، میزان مصرف انرژی در اشکال مختلف حمل و نقل است.
بالاترین مصرف انرژی در حمل و نقل
مصرف انرژی در بخشهای مختلف اقتصادی کشور در سالهای گذشته، روند رو به رشدی داشته است. بیشترین سهم مصرف انرژی در بخش حمل و نقل است؛این بخش به منزله یکی از بخشهای زیربنایی اقتصاد کشور، نقش چشمگیریدر ایجاد ارزش افزوده و مصرف انرژی دارد و جزو معدود بخشهایی است که در بیشتر کشورها، وابستگی تام به فرآوردههای نفتی دارد. این بخش، مصرفکننده حدود ۹۸/۵ درصد بنزین مصرفی کشور و نزدیک به۵۰ درصد نفت گاز مصرفی کشور است و از طرف دیگر، رشد مصرف سوخت در سالهای اخیر بسیار سریع بوده و ادامه روند فعلی موجب بروز مشکلات بسیاری از جمله: عدم پاسخگویی ظرفیت تولید پالایشگاهها و عدم پاسخگویی سیستم پخش و توزیع بحرانهای اجتماعی و ... خواهد شد.در حمل و نقل داخلی دو روش جاده و ریل نقش اصلی را در کشور ایفا میکنند.
مصرف جادهیی 7 برابر ریلی
در بخش حمل و نقل کالا، اختلاف مصرف سوخت این دو سیستم حمل و نقلی بسیار بیشتر از بخش حمل و نقل مسافر است. میانگین مصرف سوخت بر بار جابهجا شده در حمل و نقل جادهیی در سالهای اخیر 0422/0 [Litre/Pass Km] بوده ولی مصرف مصرف سوخت بر بار جابهجا شده درکیلومتر حمل و نقل ریلی بطور متوسط 0058/0 Litre/Pass Km] [ است که بیانگر مصرف بیش از 7 برابر سوخت در بخش جادهیی نسبت به سیستم حمل و نقل ریلی در واحد بار جابهجا شده است.
درباره تقاضای حمل و نقل ریلی با استفاده از مدل فیتزوری و اسمیت (1998)، برآورد تابع تقاضای حمل و نقل ریلی در دو بخش مسافری و باری با استفاده از روش ARDL، نشان میدهد که در بخش مسافری، رشد تقاضای حمل و نقل ریلی مسافر در بلندمدت تحت تاثیر رشد تولید ناخالص داخلی، شاخص قیمت بلیت اتوبوس مسافربری، طول خطوط راه آهن و درآمد حاصل از حمل نفر- کیلومتر به قیمت ثابت است. این مساله درباره حمل بار تحت تاثیر نرخ رشد تولید ناخالص داخلی، شاخص قیمت حمل بار توسط کامیون، طول خطوط راه آهن و درآمد حاصل از حمل تن-کیلومتر به قیمت ثابت است. در هر دو مورد تقاضا برای حمل و نقل بار و مسافر، متغیر نرخ رشد تولید ناخالص داخلی تاثیرگذارترین متغیر است.
دسته بندی | الکترونیک و مخابرات |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 29 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 7 |
رادار یک سیستم الکترومغناطیسی است که برای تشخیص و تعیین موقعیت هدف بکار می رود . با رادار می توان درون محیطی را که برای چشم ،غیر قابل نفوذ است دید مانند تاریکی ،باران،مه.برف،غبار و غیره . اما مهمترین مزیت رادار توانایی آن درتعیین فاصله یا حدود هدف می باشد .کاربرد رادارها در اهداف زمینی ، هوایی،دریایی، فضایی و هواشناسی می باشد. ایجاد سیستمی با توانایی بالا در ردیابی پدیده ها و ایجاد تصاویر با کیفیت بالا از آنها هدف عمده ساخت رادار تصویری می باشد
گاه امکان بررسی اجسام از نزدیک وجود ندارد. برای مثال جهت بررسی سطح اقیانوسها نقشه برداری از عراضی جغرافیایی لزوم ساخت وسایلی که بتوانند از راه دور این کاررا انجام دهند به چشم میخورد. با دستیابی به فناوری سنجش از راه دور بسیاری از این مشکلات برطرف گشت. در واقع در این روش امکان بررسی اجسام وسطوحی که نیاز به بررسی از راه دور دارند را فراهم میآورد. سنجش از راه دور رامی توان به دو بخش فعال وغیر فعال تقسیم کرد. گستره طول موج امواج مایکرویو نسبت به طیف مادون قرمز ومرئی سبب گردیده تا از سنجش از راه دور به وسیله امواج از این طیف استفاده گردد . عملکردسیستمهای سنجش غیرفعال همانند سیستمهای سنجش دما عمل میکنند .در اینگونه سیستمها با اندازه گیری انرژی الکترومغناطیسی که هر جسم به طور طبیعی از خود ساتع میکند نتایج لازم کسب میگردد .هواشناسی واقیانوس نگاری از کاربردهای این نوع سنجش میباشد . در سیستمهای سنجش فعال از طیف موج مایکرویو برای روشن کردن هدف استفاده میشود. این سنسورها را میتوان به دو بخش تقسیم کرد : سنسورهای تصویری وغیرتصویری (فاقد قابلیت تصویربرداری) . از انواع سنسورهای غیر تصویری میتوان به ارتفاع سنج و اسکترومتر ها(پراکنشسنج) اشاره کرد .کاربرد ارتفاع سنجها در عکس برداری جغرافیایی وتعیین ارتفاع ازسطح دریا میباشد .اسکترومتر که اغلب بر روی زمین نصب میگردند میزان پراکنش امواج را ازسطوح مختلف اندازه گیری میکنند. این وسیله در مواردی همچون اندازه گیری سرعت باد در سطح دریا و کالیبراسیون تصویر رادار کابرد دارد . معمولترین سنسور فعال که عمل تصویربرداری را انجام میدهد رادار میباشد. رادار(radio detection and ranging) مخفف وبه معنای آشکارسازی به کمک امواج مایکرویو است .به طور کلی میتوان عملکرد رادار را در چگونگی عملکرد سنسورهای آن خلاصه کرد. سنسورها سیگنالهای مایکرویو را به سمت اهدف مورد نظر ارسال کرده وسپس سیگنالهای بازتابیده شده از سطوح مختلف را شناسایی میکند. قدرت (میزان انر؟ی) سیگنالهای پراکنده شده جهت تفکیک اهداف مورد استفاده قرارمی گیرد. با اندازه گیری فاصه زمانی بین ارسال ودریافت سیگنالها میتوان فاصله تا اهداف را مشخص کرد. از مزایای شاخص رادار میتوان به عملکرد رادار در شب یا روز وهمچنین قابلیت تصویربرداری درشرایط آب و هوایی مختلف اشاره کرد. امواج مایکرویو قادر به نفوذ در ابر مه ,گردوغبار وباران میباشند. از آنجاییکه عملکرد رادار با طرز کار سنسورهایی که با طیفهای مرئی ومادون قرمز کار میکنند متفاوت است ازاینرو میتوان با تلفیق اطلاعات بدست آمده تصاویر دقیقی را بدست آورد
دسته بندی | تاریخ و ادبیات |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 16 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 10 |
دکتر علی شریعتی در آذر ماه سال 1312 در روستای مزینان سبزوار بدنیا آمد در سال 1319 وارد دبستان ابن یمین مشهد شدو در سال 1329 وارد دانشسرا و استخدام همزمان در فرهنگ مشهد شد ،سال 1331تحصیلات دانشسرای مقدماتی ( نظام قدیم) را بپایان رساند وشروع به تدریس در مدارس، تاسیس انجمن اسلامی دانش آموزان، نگارش کتاب «مکتب واسطه» و ترجمه کتاب «ابوذر غفاری، خداپرست سوسیالیست»، اثر جودة السحار مصری کردو در 1336 ازدواج کرد، که حاصل این ازدواج ۳ دختر و یک پسر بود در سال 1341-1351 پس از یکدوره تدریس در مدارس، تدریس در دانشگاه مشهد، انتشار دفاتر ادبی «کویر» و «اسلامشناسی» (مشهد)، یکرشته سخنرانی و کفرانس در دانشگاه های سراسر کشور و بویژه تهران-حسینیه ارشاد، حبس بمدت 18 ماه در زندان ساواک، پلیس مخفی شاه، در سلول انفرادی، آزادی پس از توافقات الجزیره، زیرنظر در منزل. 26 اردیبهشت سال 1356 پس از توفیق در ترک ایران تحت نام خانوادگی دوم خود، همسر و فرزندش ممنوع الخروج و گروگان گرفته میشوند، 29 خرداد در شرایطِ مشکوک در ساتمپتون انگلستان به شهادت می رسد.