ایران فایل 021

پاورپوینت,نمونه سوال دانشگاهی,تحقیق و جزوه

ایران فایل 021

پاورپوینت,نمونه سوال دانشگاهی,تحقیق و جزوه

دانلود رایگان دانلود نمونه سوالات کارگر عمومی قالب بندی و کفراژبندی درجه 3 -صنعت ساختمان با جواب

دانلود نمونه سوالات کارگر عمومی قالب بندی و کفراژبندی درجه 3 صنعت ساختمان با جواب از سری نمونه سوالات فنی و حرفه ای بصورت چهارگذینه ای تستی
دسته بندی نمونه سوالات
فرمت فایل pdf
حجم فایل 1006 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 35
دانلود نمونه سوالات کارگر عمومی قالب بندی و کفراژبندی درجه 3 -صنعت ساختمان با جواب

فروشنده فایل

کد کاربری 15812

دانلود نمونه سوالات چهار گذینه ای کارگر عمومی قالب بندی و کفراژبند درجه 3 -صنعت ساختمان و با جواب و بصورت pdf و قابل چاپ

فایل شماره یک تعداد 23 سوال چهارگذینه ای نمونه سوالات کارگر عمومی قالب بندی و کفراژبند درجه 3 با جواب-صنعت ساختمان فنی و حرفه ای در 6 صفحه


فایل شماره دو تعداد 25 سوال چهارگذینه ای نمونه سوالات کارگر عمومی قالب بندی و کفراژبند درجه 3 با جواب-صنعت ساختمان فنی و حرفه ای در 4 صفحه


فایل شماره سه تعداد 25 سوال چهارگذینه ای نمونه سوالات کارگر عمومی قالب بندی و کفراژبند درجه 3 با جواب-صنعت ساختمان فنی و حرفه ای در 5 صفحه


فایل شماره چهار تعداد 25 سوال چهارگذینه ای نمونه سوالات کارگر عمومی قالب بندی و کفراژبند درجه 3 با جواب-صنعت ساختمان فنی و حرفه ای در5 صفحه


فایل شماره پنج تعداد 25 سوال چهارگذینه ای نمونه سوالات کارگر عمومی قالب بندی و کفراژبند درجه 3 با جواب-صنعت ساختمان فنی و حرفه ای در 5 صفحه


فایل شماره شش تعداد 24 سوال چهارگذینه ای نمونه سوالات کارگر عمومی قالب بندی و کفراژبند درجه 3 با جواب-صنعت ساختمان فنی و حرفه ای در 5 صفحه


فایل شماره هفت تعداد 20 سوال چهارگذینه ای نمونه سوالات کارگر عمومی قالب بندی و کفراژبند درجه 3 با جواب-صنعت ساختمان فنی و حرفه ای در 5 صفحه

1-در فصول سرما و بخبندان کدام نوع قالب چوبی یا فلزی بهتر است؟

الف:قالب فایبرگلاس

ب:قالب فلزی

ج:قالب آجری

د:قالب چوبی

2-پس از خاتمه کار روزانه و یا در مواقعی که حفاری انجام نمی شود باید:

الف: دهانه چاه را به حال خود رها کرد

ب:دهانه چاه را با صفحات مشبک مقاوم و مناسب به نحو مطمئن پوشاند.

ج:در فاصله دومتری از چاه نرده ایمنی نصب کرد.

د: دور دهانه چاه را با آجر چینی ایمن کرد

3-کدام وسیله حفاظتی برای یک قالب بند مهم است؟

الف:کفش ایمنی

ب:لباس کار

ج:دستکش

د:همه موارد

3-تنفس دهان به دهان چندبار صورت میگیرد؟

الف:6بار

ب:7بار

ج:5بار

د:9بار

4-..........برای نگه دارنده های قالب ها استفاده میشود؟

الف:نردبان

ب:فرغون

ج:تخته زیرپایی

د:داربست

5-مقاومت کدامیک از قالب ها بیشتر است

الف:قالب فلزی

ب:قالب چوبی

ج:گچی

د:سنگی

6-برای نگهداری بتن بهترین درجه حرارت برحسب سانتی گراد چه درجه حرارتی است؟

الف:10

ب:15

ج:10

د:8

7-برای صاف کردن سطح پرداخت کاری-ملات-بتن و .... روی سطح سیمان از چه وسیله ای استفاده میشود؟

الف:تخته ماله

ب:کاردک

ج:ماله

د:کمچه

8-در فصل زمستان برای بتن ریزی از کدام یک از موارد زیر استفاده میشود؟

الف:تسریع کننده

ب:غلیظ کننده

ج:روان کننده

د:کندگیر کننده

و.....


دانلود رایگان بررسی نقوش و تزئینات مسجد جامعه یزد

بناهای باستانی و اسلامی ایران همگی دارای لطف خاص خودشان هستند که معماران تلاشگر و هنرمند با اطلاعات و دانش معماری بالا به تأسیس بناها همت گمارده‌اند
دسته بندی معماری
فرمت فایل doc
حجم فایل 700 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 77
بررسی نقوش و تزئینات مسجد جامعه یزد

فروشنده فایل

کد کاربری 21941

عنوان تحقیق:

بررسی نقوش و تزئینات مسجد جامعه یزد


فهرست مطالب

عنوان صفحه

- فصل اول

مسجد در معماری ایران......................................................... 5

عملکردهای مساجد مختلف...................................................... 7

خصوصیات فضاهای کالبدی مسجد.......................................... 9

- فصل دوم

مسجد جمعه یزد.................................................................... 15

مسجد جامع قدیم................................................................... 16

مسجد جامع نو...................................................................... 19

کتیبه‌ها ..............................................................................

فضای جلوخان .................................................................... 26

سردر و پیش درگاه............................................................... 28

دهلیز (کریاس) .................................................................... 31

منار................................................................................... 42

شبستان شرقی ..................................................................... 43

شبستان غربی...................................................................... 44

شبستان شاهزاده................................................................... 44

صحن داخلی........................................................................ 44

ایوان اصلی......................................................................... 45

زیر گنبد ............................................................................ 47

دالانها و شاه نشینهای متصل به ایوان........................................ 49

در و درگاههای شمالی و غربی ............................................... 50

پایاب ................................................................................ 51

سنگهای قبر غیره منصوب .................................................... 51

کتابخانه ............................................................................. 52

- فصل سوم

تزیین در معماری ................................................................ 55

انواع تزئینات....................................................................... 59

کتیبه‌ها .............................................................................. 59

تزئینات هندسی .................................................................... 61

تزئینات گیاهی ..................................................................... 62

نکاتی راجع به تزئینات .......................................................... 65

تأثیر رنگ در تزئین معماری.................................................. 69

بررسی رنگها ..................................................................... 71

رنگ سفید .......................................................................... 72

رنگ آبی............................................................................ 72

رنگ قرمز.......................................................................... 74

رنگ زرد........................................................................... 75

رنگ سبز........................................................................... 77

کنارهم قرارگیری رنگها ........................................................ 77

معماری و نگارگری ............................................................. 79

نگاهی به اشکال هندسی و تطابق آنها با رنگهای اصلی.................. 80

رنگها در شب...................................................................... 81

جلوه رنگ در کاشی معرق..................................................... 82

طلوع و غروب.................................................................... 82

مفهوم نقوش........................................................................ 83

- فصل چهارم

مصالح تزئینات در مسجد جامع یزد ......................................... 90

آجر................................................................................... 91

گچ..................................................................................... 93

سنگ................................................................................. 94

چوب................................................................................. 95

کاشی................................................................................. 95

تاریخچة ظهور و انحطاط....................................................... 96

انواع کاشی ......................................................................... 98

مقرنس............................................................................... 99

پیوست 1

پیوست 2

تصاویر پروژه عملی


پیشگفتار

مطالب این مجموعه با عنوان بررسی تزئینات و نقوش مسجد جامع یزد گردآوری شده و سعی بر آن بوده تا جایی که متون تاریخی باقیمانده و منابع و سوابق تاریخی مسجد جامع یزد اجازه داده است به ذکر توضیحاتی راجع به مصالح و کتیبه‌ها و تاریخ بنای آن و تغییرات ایجاد شده بر آن در طول سالیان، بپردازیم.

اگر چه نقوش شکل گرفته بر آن به طور عموم در تمام بناهای اسلامی ایران به چشم می‌خورد ولی خالی از لطف نبود که به بررسی تزئینات این مجموعه بپردازیم زیرا مجموعه بنای مسجد جامع یزد در شهری است که دارای بافت سنتی دست نخورده‌ای نسبت به بناهای شهرهای دیگر است، با این حال بناهای باستانی و اسلامی ایران همگی دارای لطف خاص خودشان هستند که معماران تلاشگر و هنرمند با اطلاعات و دانش معماری بالا به تأسیس بناها همت گمارده‌اند.

حال چه به صورت تحقیق دانشگاهی یا هر عنوان دیگری قطعاً علاقه و توجه شخصی و میل به دانستن در مورد این مطلب مرا بر آن داشت تا مروری هر چند اندک بر این پیشینة عظیم تاریخی داشته باشم و به این مسیر رنگارنگ قدم گذاشته و هنر گوشه دیگری از این سرزمین را ورق بزنیم، وارد فضای زیبا و ملکوتی شویم از داخل مقرنسها عبور کنیم و ایوانها را پشت سر گذارده و راه پر پیچ و خم نقوش اسلیمی و ختایی را گرفته از داخل بوته‌ها گذشته و مناره ها را دور بزنیم تا شاید نفحه‌ای از روح خلاق و ذوق هنری معمار و نقشبند این بنا از روح خسته ما گذر کند و جانی تازه به ما ببخشد.

به هر حال دیدن و مشاهده کردن این گونه هنرهای تاریخی که از سالیان باقی مانده شاید تلنگری باشد برای تمامی از تلاش افتادگان راه هنر و بروز خلاقیت و پشتکار.


مقدمه

هنر جوهره‌ای است که در ذات هر ایرانی به فضل الهی به ودیعه نهاده شده است. به همین علت جلوه‌های هنر در تمام مظاهر و مقوله های زندگی ایرانی مانند:‌ معماری، نقاشی ، خط و کتابت ، پارچه‌بافی، قالی وگلیم‌بافی، فلزکاری، سفالگری و ...... در طول تاریخ بروز و ظهور داشته و دنیایی از زیباییها، ذوق، خلاقیت و ابتکار را پدید آورده است.

یکی از مظاهر انعکاس هنر ایرانی در معماری این سرزمین است. هنرمند معمار ایرانی، از ابتدای کار و از هنگام بکارگیری آجر که از مصالح اولیه احداث بنا به شمار می‌رفته زیباترین نقشها و طرحها را هنگام احداث دیوارها و پوشش گنبد ها وگوشواره ها، مقرنس‌ها و طاقنماها خلق کرده است و در روند تکاملی آن با گره چینی، گل‌اندازی، گره‌سازی و آجرکاری خفته و رفته، شاهکارهای بی‌نظیری را به وجود آورده است.

هنگام استفاده از گچ با خلق گچبریهایی با نقوش هندسی، گیاهی، دنیایی از خلاقیت را که در دنیا بی نظیر می‌باشد آفریده و در استفاده از چوب برای پنجره ها و درها با بهره‌گیری از فنونی نظیر منبت، مشبک، معرق، کنده‌کاری، خاتم‌سازی و نقاشی روی چوب، اعجاز باور نکردنی را پدید آورده است.

برای تزیین بنا از کاشیهایی نظیر یک رنگ، هفت رنگ، معرق، طلایی و .... شیشه و آیینه در شکلها و رنگها و ابعاد گوناگون، مدد جسته و دنیایی از زیبایی و خلاقیت و هنر را عرضه کرده و همه اینها به همراه حجاریهای زیبا، بنا هایی را در جای جای ایران بر پا و استوار کرده است.

بدون تردید تحقق این همه زیباییها و خلاقیت جز به مدد عشق به معبود امکان‌پذیر نبود، چرا که بیشترین جلوه آنها را در مسجد، محراب و زیارتگاه می‌توان دید.

بناهای مذهبی، همواره مورد احترام و توجه ملل و اقوام مختلف در طول تاریخ بوده است، و به لحاظ همین اهمیت، پیوسته کاملترین تجربه های هنری هنرمندان برجسته هر دوره تاریخی در خدمت معماری و تزیین نقوش به کار رفته در احداث چنین اماکنی بوده است. این علاقه و توجه و بذل سرمایه های مادی و معنوی، نه از باب منافع اقتصادی و اغراض مادی، بلکه بر مبنای کشش و علاقه‌ای قلبی بر اساس گرایش فطری مردم به مکاتب الهی بروز کرده است. چه بسا مردمی که با مشکلات و تنگناهای اقتصادی قرین بوده، اما در سرمایه‌گذاری برای مظاهر معنوی، از جمله بناهای وابسته به مقدسات مذهبی، از هیچگونه ایثاری فروگذار نکرده اند.

بناهای رفیع و با شکوهی که در طول تاریخ برای معابد، مساجد و کلیساها، ‌سربرافراشته‌اند، با یک پشتوانه قلبی و عشق حقیقی همراه بوده است.

در تاریخ اسلام، مسجد در رأس توجه مردم، به ویژه هنرمندان معتقد به مبانی دینی قرار داشته است. در دوره هایی که اثری ازپیشرفتهای علمی و صنعتی در هیچ کجای عالم دیده نمی شود، برجسته‌ترین آثار معماری جهان، از میان مساجد بزرگ در جای جای سرزمنیهای اسلامی بر جای مانده است،‌ اگر چه به علل گوناگون، بویژه هجوم ارتشهای متجاوز بیگانه به کشورهای اسلامی بسیاری از ابنیه مهم و مساجد تاریخی دچار تخریب و ویرانی شده و آثار مهم مکتوب و میراث فرهنگی مسلمین که دستخوش غارت و آتش‌سوزی در کتابخانه‌های مهم جهان اسلام شده است، ما را از گنجینه‌های مهمی محروم کرده است،‌ با این حال آنچه بر جای مانده، خود دریچه‌ای است برای شناخت عظمت معماری به کار رفته در بنای مساجد بزرگ تاریخی، بویژه آن که در معماری و کاشیکاری بناها، مظاهر معنوی و مفاهیم والای مذهبی چه در انتخاب رنگ و چه در انتخاب شکل و فرم بسیار ماهرانه تلفیق شده‌اند،‌ و فضایی به وجود آورده است که انسان شیفته معنویت را بسوی خود می خواند.

فصل اول

- مسجد در معماری ایران

- عملکردهای مساجد مختلف

- خصوصیات فضاهای کالبدی مسجد



« مسجد » در معماری ایران.

در هنر و معماری ایرانی و به ویژه معماری مساجد با دو پدیده شکل و محتوا یا عینیت و ذهنیت - و در یک کلام قالب و روح مواجهیم.

هنر معماری دارای سه جنبه است یکی جایگاه اثر در شهر یا معماری شهری ، طراحی خود بنا یا حجم اثر، و در نهایت هنرهای وابسته به معماری که شامل مواردی چون نور و رنگ و نقش است، می‌گردد که این اخیر با آنکه نقشی محوری در آنچه که معماری ایرانی نا میده می‌شود دارد، اما در دوره‌های پسین، این شیوه یا مهجور گشته یا نقشی حاشیه‌یی یافته است. حال آنکه چنین ظرفیتی را دارد که فضا سازی کند و بدون اینکه ترکیب احجام نامتجانس ضرورت یابد، فضاهای دلخواه را ایجاد نماید.

انسان- و به تبع او اثر هنری- موجودیت نمی یابد، مگر آنکه قالب و روحی داشته باشد. قالب و روح دو وجه منفک یا همراه و ترکیبی نیستند، بلکه وجوهی محشور و عجیبند که هیچ کدام بدون دیگری موجودیت و معنا نمی یابد. نه هر قالبی محمل هر روحی است و نه روحی تاب نشستن بر هر قالبی را دارد. این دو تنها با یکدیگر موجودیت می یابد و رشد می کنند و مرتبت وجودی می‌یابند.

در هنر معماری، اثر و روح حاکم بر جابجایی آن از یکدیگر منفک نیستند و نمی‌توانند که باشند. نمی‌توان فضایی را تخیل نمود، بدون آنکه صورت و شمایلی برایش قائل گشت و به همین عنوان نمی توان صورت و شمایلی تصور نمود و مصالح آن را در نظر نداشت. روح فراخ در همنشین با قالب تنگ همچون انیسش خرد و تحقیر می‌گردد یا قالب شکسته بر می‌دارد. قالب فراخ نیز ذلیل روح خرد شده، ویرانه می‌شود. این دو تنها بار شد متناسب و همپای یکدیگر، کارا و زیبنده می‌گردند. در فضاسازی ایرانی علاوه بر ترکیب یا انتزاع حجمی، از نقوش و رنگ و نور پردازی هم، به منظور القای انتزاع یا ترکیب فضایی استفاده شایان و قابل توجهی می شود به این معنا که در یک فضای راسته، شکست نور یا تفرق نقوش، قطعه‌ای را مجرد یا گسسته می نمایاند و بالعکس بدین لحاظ شناخت نقوش و در رأس آن گره بنایی، در فضا‌سازی ایرانی نقشی مؤثر و ناگزیر دارد.

موضوع قالب و روح در بیان هنری و فضاسازی معماری، نه ماجرای راکب و مرکب که بحث وجود و موجودیت است. تذهیب کاران در طراحی، اشکالی را می‌آفرینند که «مداخل» نام دارد و آن صورت اشکالی است که «روالت» به هنگام نقش‌پردازی خود بخود «بوم آلت» را نیز مد نظر دارد. و هیچ یک از آلتهای «رو» و «بوم» بدون دیگری موجودیت نمی‌یابند. اما هر مداخلی مناسب هر زمینه‌ای نیست. به این معنا که تیزی و پخی یا راستگی و نقوس نقش مداخل را، نه اراده نقشبند که منظور نظر او، یعنی مکانت و فضا سازی نقش است که تعیین می کند. هرچند که رنگ و نور نیز در این نقوش تأثیر ناگزیر و بسزا دارند، مداخل نهایتاً در پیچیده‌ترین و رفیع‌ترین مرتبت خود به گره بنایی مبدل می‌شود. گره در مسیر تحول خود از مداخل تا گره و از گره تا « گره در گره » و حتی « شاه گره » تا آنجا پیش می رود که به شطرنج معماران معروف می‌گردد. اما در این عرصه همچنان انعطاف و قالب خود را به صور و طرق مختلف حفظ می‌نماید و به گره کند و تند و شل و در مواضعی دستگردان مبدل می شود که به انضمام رنگ، قوالبی هم شأن و محشور با روح حاکم بر فضا سازی است.

معرفت حاکم بر هر اثر معماری یا شهری، نقشی بنیادین در تحول شخصیت و ادراک حیثیت آن اثر در طول زمان و همچنین در احساس مخاطبان ایفا می نماید. نقوش در فضاسازی نقشی تعیین کننده دارند. فضا سازی مناسب، با مجموعه تمهیدات مندرج در آن رمز ماندگاری و موجب جاودانگی این آثار در طول حیات بشری گردیده است.

کاربرد نقوش در حیثیت خارجی و فضاسازی درونی هر اثر معماری، مؤثر و بلکه تعیین‌کننده است. گره بنایی در میان نقوش ایرانی جایگاهی رفیع و بی مانند دارد، تا آنجا شاید نقش دیگری همچون گره در فضاسازی معماری ایرانی عمومیت نیافته و دخیل نگشته است.

عملکردهای مساجد مختلف

همانگونه که دین اسلام، تنها دین عبادت و پرستش و توجه به آداب و مراسم عبادی نیست و حوزه نفوذ احکام و قوانین آن شامل همه ابعاد و عرصه زندگی فردی و جمعی است، مسجد نیز، تنها فضایی ویژه برای عبادت نمی باشد.

بلکه علاوه بر جلسه‌های وعظ و ارشاد مسلمین، حلقه‌ها و مجالس درس و بحث نیز در آن تشکیل می‌شد و می‌شود. حتی پس از اواخر قرن سوم و اوایل قرن چهارم هجری که فضای مدرسه به صورتی جدا و متمایز از مسجد پدید آمد، همواره در برخی از مسجد‌ها تدریس علوم مذهبی تا قرن و دهه‌های اخیر ادامه داشته است. علاوه بر این اغلب مسجدها سنگر مبارزه اجتماعی مردم علیه حکام جبار، و کانون تجمع مردم در هنگام خوف و اضطرار بوده است.

مسجدها را از نظر دامنه تنوع و حوزه کارکرد های آنها می توان به چهار گروه طبقه‌بندی کرد: گروه نخست، شامل مسجدهای جامع و مسجدهای بزرگی می‌شود که توسط سلاطین، وزاء و حکام ساخته می شدند. اداره عموم این مسجدها توسط بانی یا مأموران دولتی صورت می گرفت و آنان در اغلب موارد به هر کسی اجازه پیشنمازی یا تدریس در این مکان را نمی دادند بلکه اشخاصی که مورد تایید باقی قرار می‌گرفتند به منصب پیشنمازی یا تدریس برگزیده می‌شدند. دربرخی از مسجدهای جامع، چند پیشنماز همزمان به اقامه نماز می‌پرداختند و پیروان هر مذهب و مسلک با اقتدا به پیشوای خود، نماز برگزار می‌کردند.

- گروه دوم، شامل مسجد های متوسطی می‌شود که توسط بزرگان محلی، علما و یا مشارکت عمومی مردم ساخته می شد. در بسیاری از این مساجد ها برای پیشنماز و دیگر افراد مسجد، شرط خاصی وجود نداشت و از محدودیتهایی که در مساجد نوع اول ایجاد می‌شد، خبری نبود. هرچند باید توجه داشت که بعضی اوقات، پیرامون هر مذهب برای خود مسجد جداگانه‌ای می‌ساختند که پیشنماز و مدرسان آن از پیروان شاخه‌های همان مذهب بودند.

- گروه سوم ، شامل مسجد- مدرسه‌ها می‌شود. با وجود آنکه تعداد این مسجد - مدرسه ها بسیار اندک و انگشت شمار است، اما اهمیت آنها از جهت اینکه دو عملکرد عبادی و آموزشی، همزمان و به موازات یکدیگر، هر کدام بخشی از فضای کالبدی را به خود اختصاص داده‌اند، قابل توجه است. مسجد و مدرسه بسیار جالب آقا بزرگ در کاشان ، و مسجد و مدرسه سید در اصفهان از بارزترین نمونه های این گروه از مسجدها هستند.

گروه چهارم، شامل مسجدهای بسیار کوچکی می‌شود که عمده‌ترین و شاید تنها عملکرد آنها، جنبه عبادی آنها بوده است و تنها در آنها نماز بجا آورده می شد. مثلاً در نایین برخی از مسجدهای کوچک هستند که مساحتی درحدود ده متر مربع دارند. این مسجدها توسط افراد خیرخواه در محله‌ها یا در امتداد بدنه بازار و مراکز اقتصادی ساخته می شدند.

خصوصیات فضاهای کالبدی مسجد

مسجدهای اولیه بسیار ساده ساخته می‌شدند و فضای کالبدی آنها متشکل از شبستانی بدون در بود که در جلوی آن حیاط یا فضای باز نیمه محصوری وجود داشت. بتدریج و با گذشت زمان و روی کار آمدن حکومتهای سلطنتی، بر عظمت و شکوه معماری مسجدها افزوده شد.

در ایران، عناصری از معماری بومی در فضای کالبدی مسجدها مورد استفاده قرار گرفت. ایوان، یکی از این عناصر بود. نخست، یک ایوان در شبستان اصلی و سپس دو ایوان روبه‌روی یکدیگر که اغلب یکی به ورودی اختصاص داشت، به ساختمان مسجد اضافه شد. تعداد این ایوان‌ها در مرحله‌ای از تکامل طرح مسجد، به چهار عدد رسید. عنصر دیگر، عبارت از چهار طاقی‌هایی بود که در پیش از اسلام به عنوان بخشی از فضای آتشکده‌ها و آتشگاهها مورد بهره‌برداری واقع می‌شد و پس از اسلام بعضی از آنها به عنوان مسجد مورد استفاده قرار گرفت. این عنصر و گنبد به صورت گنبد خانه، در بخش شبستان اصلی مسجد به کار گرفته شد و بر عظمت فضای مسجد افزود. بدین ترتیب روند شکل‌گیری فضای کالبدی مسجد منجر به تکوین طرح فضاهای چهار ایوانی شد. طرح فضاهای چهار ایوانی که پیش از اسلام نیز شناخته شده بود، متأثر از جهان‌بینی و فرهنگ ایران باستان و در ارتباط با جهات چهارگانه مقدسی که در ارتباط با فضای مثالی و توجه به حرکت و سیر خورشید، شکل گرفته بود. طرح مزبور چنان مورد استقبال قرار گرفت که نه تنها در ساختمان مسجدها، بلکه در بنای مدرسه‌ها و کاروانسراها نیز به کار برده شد. البته این طرح بیشتر در مسجدها و سایر بناهای بزرگ به کار برده می‌شد و عمومیت استفاده از آن، مانع از تکوین در فضاهای معماری نمی‌شد.

مسجدهای جامع، از جنبة روند شکل‌گیری فضاهای کالبدی، به دو گروه تقسیم می‌شوند. گروه اول، شامل مسجدهایی که ساختمان آنها در طول تاریخ تغییر شکل پذیرفته و در هر دوره، فضاهایی به آنها الحاق شده و بخشهایی از آن را تغییر شکل داده‌اند. مسجد جامع اصفهان نیز که هستة اولیة آن پیش از زمان آل‌بویه ساخته شده بود، در دورة مزبور و پس از آن در عهد سلجوقیان و در دوره‌های بعد، همواره شاهد تغییراتی در فضای کالبدی خود بوده است.

گروه دوم، شامل مسجدهایی است که از ابتدا با نقشه‌‌ای از پیش طرح شده ساخته می‌شدند. و هیچ تغییر شکلی را نمی‌پذیرفتند. این مسجدها که اغلب متعلق به دورة صفویه و بعد از آن هستند، بیشتر به صورت بنایی مجزا از فضاهای کالبدی پیرامون خود و گاهی بی‌تفاوت نسبت به آنچه در برخی از جوانب و اطرافشان وجود داشت، ساخته می‌شدند. این مسجدها با داشتن یک ورودی عظیم و با شکوه ، خود را از فضاهای اطرافشان متمایز می‌ساختند و نظر بیننده را جلب می کردند.

تزیین بناهای مذهبی با آجر که در زمان سلجوقیان رایج، و در دورة ایلخانان تکامل یافته بوده، در دورة صوفیان جای خود را به تزیین پرکار و گستردة کاشی‌کاری داد. تزیین ساختمان به طور عمده متوجه فضای درونی بنا بود و پوستة خارجی بنا بسیار ساده بود و در اغلب موارد با کاهگل پوشانده می‌شد. تنها جایی که در نمای خارجی تزیین می‌شد و خود را جلوه‌گر می‌ساخت، فضای ورودی بنا بود. تزیین ورودی مسجدها و سایر بناها از دورة ایلخانان به بعد، بسیار مورد توجه قرر گرفت. در این بناها، فضاهای ورودی، بسیار مرتفع و با شکوه ساخته می‌شد.

بعد از دورة هخامنشی گنبد، که در پی نیاز و ضرورتی فنی - ساختمانی، برای پوشش فضای بزرگ بدون استفاده از چوب، در زمان اشکانیان اختراع شد و در آن دوره و سپس در عهد ساسانیان در ساختمان کاخها و آتشکده‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت و پس از آن برای پوشش بخشی از آن فضای شبستان به کار گرفته می‌شد به سبب استفاده زیاد از آن در مسجدها و سایر فضاهای مذهبی موجب شد که مفهومی سمبلیک کسب کند و به عنوان نشانه و سمبلی برای فضاهای مذهبی مورد توجه قرار گیرد. جنبة نمادی و سمبلیت گنبد از چنان قدرتی برخوردار شد که امروزه برای بیان جنبة مذهبی ساختمان مسجد ‌ها، مورد استفاده قرار می‌‌گیرد و هنوز هیچ عنصر و شکلی نتوانسته است جای آن را بگیرد و حتی تصور چنین تحولی در آیندة نزدیک دشوار به نظر می‌رسد.

مناره: همان گونه که از مفهوم واژه آن بر می‌‌آید، عنصری جهت تبادل اطلاعات از راه دور توسط آتش، و به طور کلی محل آتش بود و پیش از اسلام کاربرد داشت. این عنصر پس از اسلام ابتدا به صورت ساده و منفرد برای خواندن اذان و آگاه کردن مسلمانان از وقت نماز به کار می‌رفت. عنصر مزبور پس از قرن پنجم و ششم هجری، پس از پذیرش کاربردی فنی در جنب سر در ورودی‌ها و جنب ایوانهای اصلی مسجدها و سایر بناهای مذهبی، به صورت عنصری نمایشی و تزیینی درآمد و جنبه‌‌ای نمادی به خود گرفت.

نکتة بسیار مهم در مورد عناصر فوق، این است که با وجود آن که امروزه آنها به عنوان سمبل و نشانه‌ای از فضاهای مذهبی شناخته شده‌اند، اما این امر لزوماً به این معنی نیست که عناصر مزبور در زمان گذشته و در همة دوره‌ها و در همة شهرها، دارای چنین مفهومی که امروزه دارند، بوده‌اند؛ هر چند که پذیریش وجوه مشترکی بین مفاهیم و جنبة ادراکی آنها در طول تاریخ ممکن است.

مساجد بادگیردار: در اقلیمهای کویری خشک و گرم، ساختن سرسراها، گل افرنگها، هواکشها و بادگیرهای حفره‌ای در تیزه گنبدی پوششهای عرفها، رواقها، شبستانها موجب نوررسانی و تهویه و کوران هوا و خنک‌سازی فضاها می‌شود. همچنین وجود بادگیرهای مرتفع باداشتن فضاهای کانال وسیع در نقاط مشخص سبب کشش باد به درون فضاها می‌شود. در مواردی وجود بادگیریهای مضاعف در محراب و شبستان هوای محیط را مطبوع می کند.

فصل دوم

- مسجد جامع بزرگ یزد

- مسجد جامع قدیم

- مسجد جامع نو



مسجد جامع (جمعه) بزرگ یزد

یکی از مساجد بزرگ جامع ایران و درخشانترین بنای شهر یزد مسجد جامع آن است.

بنایی است قدیم و بسیار فاخر و جمیل. درخشندگی کاشیها، بلندی منارها، زیبایی گچکاری، گشادگی صحن، خوابیدگی و بالاخره شبستان زمستانی وسیع هر یک عنصری و عاملی از بزرگی، زیبایی، هنرمندی این یادگار ارجمند و دست پرودة هزار سالة یزد است.

وصف معماری و هنر ساختمانی آن را محمد کریم پیرنیا در یادداشتهای راهنماوار مربوط به آن شهر چنین کرده است:

«ایوان بزرگ و غرفه ها و گوشوارها و بزوارها و رواقها و طبنی‌های آن همه در حد زیبایی است و معماری با شکوه پارتی را با همه جلال و احتشام و نغزی و ریزه کاریش به یاد می‌آورد.

قوسهای جناغی خوش اندامش که تناسب 4 و 3 دارد در عین نغزی ژرف‌نگری معماری ایرانی را در استواری بنا نشان می‌دهد. تکیة بلند و سر در آسمانش با اینکه اندامی بس کشیده دارد بر شانه‌ای نازک ایستاده و فشار عمودی مناره‌های که آفریدة ذوق هنرمندان ایرانی است جزرهای باربر آنرا نغز و نازک کرده است. روشنایی گنبد با وضع طاقچه‌های گچ اندود در برابر روزنهای مشبک بنحوی شاعرانه تأمین شده.»

با وجود آنکه این مسجد از آثار دینی در شهر یزد و از نمودهای با ارزش و معماری تاریخی ایران است نخستین مطالعة دقیق عبارت است از مقالة تحقیقی ماکسیم سیرو که تحت عنوان زیر نشر شده است:

تحقیق در باب مسجد جامع یزد از دو قسمت تشکیل می‌ شود. یکی اطلاعات تاریخی منقولات مربوط به مسجد جامع قدیم که فعلاً اثری از آن باقی نیست. دیگر آنچه مربوط به مسجد جامع کنونی که از عصر مظفری است و آن را بر جای مسجد جامع قدیم ساخته‌اند.

در زبان فارسی، مقالة مختصری که دربارة این مسجد نشر شده از آن علی جندقی یزدی است.


شامل ورد77صفحه ای


دانلود رایگان پروژه طراحی وب سایت املاک

در این پروژه از پایگاه داده مبتنی بر SQL Server استفاده شده که جداول مورد استفاده در آن به شرح زیر می باشد
دسته بندی کامپیوتر و IT
فرمت فایل doc
حجم فایل 1279 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 31
پروژه طراحی وب سایت املاک

فروشنده فایل

کد کاربری 21941

مقدمه

وب، اینترنت، سایت و ... کمتر کسی است که امروزه با این لغات آشنا نباشد یا حداقل آنها را نشنیده باشد، مفاهیمی که تا چندی پیش تنها برای افراد محدودی جا افتاده و با معنا بود. اینترنت روز به روز در حال گسترش است و گویی وب، تارهای عنکبوتیش را به همه جای این هستی گسترانده است، اگر چه به کشور ما کمی دیر رو آورده ولی اینجا هم بسرعت در جاده توسعه قدم بر می دارد.

در کشورهای صنعتی، با وجود این پدیده، دیگر کمتر کسی است که برای خرید روزمره عازم بازار شود، کمتر کسی است که برای پیدا کردن کتاب مورد نظر خود، کلیه خیابانهای شهر را زیر پا بگذارد، یا برای جابجایی حسابهای مالی خود روانه بانک شود و هزاران هزار فعالیت دیگر که خروج افراد از منازل یا محل کار خود را از بین می برد که این خود سر منشاُ میلیاردها میلیارد صرفه جویی مالی و از همه مهمتر صرفه جویی در کالایی که قیمتی برای آن نیست، زمان .... که باز متاٌسفانه یکی از عوامل عقب ماندگی کشورهای جهان سوم از جمله کشورمان، عدم توجه به همین طلای نامرئی است.

دانشگاههای یک کشور همیشه سمبل برداشتن اولین قدمها در راه پیشرفت و توسعه می باشد در دانشگاهی که سالها علم کامپیوتر تدریس می شود، هر دانشجو در شروع ترم باید درگیر کاغذ بازی برای انتخاب واحد و ثبت نام باشد و در پایان هر ترم نیزبا صرف هزینه های مالی و تلف کردن وقت خود، راهی ساختمان دانشگاه می شود تا بتواند استاد خود را بیابد و اعتراض خود را نسبت نمره ی اعلامی به وی ابلاغ نماید و همه این تلفات مالی و زمانی هنگامی به اوج خود می رسد که بخواهد پروژه یا تکلیفی را تحویل استاد نماید.

حضور به موقع در راٌس ساعت تعیین شده برای تحویل پروژه، ساعتها انتظار برای رسیدن نوبت وی، تجمع در میان سالن مجاور کلاسهایی که در همان لحظه افراد دیگری مشغول فراگرفتن علم در آنجا می باشند و مشکلاتی از این قبیل...

چرا علیرغم گسترش ارتباطات جهانی که بواسطه آن امروزه دهکده نامیده می شود و در دانشگاهی که حدود 10 سال در آن اینترنت تدریس می شود اینچنین مشکلاتی باید وجود داشته باشد؟

امروزه که هر فردی با داشتن یک خط تلفن و یک کامپیوتر می تواند به اقصی نقاط جهان متصل شود و اطلاعات مورد نیاز خود را برداشت نماید یا دانسته های خود را به دیگران ابلاغ نماید، وجود چنین مشکلاتی مضحک می نماید.

یکی از راههای مفید و مقرون به صرفه در جهت حل مشکلات مذکور، ایجاد یک سایت اختصاصی برای هر کدام از اساتید دانشگاه است. محیطی نرم افزاری بر روی شبکه جهانی اینترنت که هر یک از مدرسین می توانند اطلاعات مورد نیاز دانشجویان را بدون مراجعه مستقیم آنان در اختیارشان بگذارد.

مفاهیم اولیه برنامه نویسی در دات نت ( بخش اول )

دات نت محیطی جدید بمنظور طراحی، پیاده سازی و اجرای برنامه های کامپیوتری را در اختیار طراحان و پیاده کنندگان نرم افزار قرار می دهد. با استفاده از پلات فرم فوق ، می توان بسرعت اقدام به پیاده سازی نرم افزار نمود.
برنامه های تولیده شده ، امکان استفاده از پتانسیل های محیط Common Language Runtime) CLR ) را خواهند داشت . آشنائی با مفاهیم اولیه برنامه نویسی در محیط فوق ، دارای اهمیت خاص خود بوده و سرعت در استفاده مطلوب از محیط فوق ، را بدنبال خواهد داشت . در مقالاتی که در این زمینه ارائه خواهد شد به بررسی مفاهیم اولیه برنامه نویسی محیط فوق ، خواهیم پرداخت . در این راستا ، در ابتدا با نحوه نوشتن یک برنامه آشنا و در ادامه به تشریح برخی از مفاهیم مهم در این زمینه ، خواهیم پرداخت .

نوشتن یک برنامه در فریمورک دات نت

تمامی زبانهای حمایت شده در دات نت ، از سیستم نوع یکسان ، کتابخانه کلا س فریمورک مشابه و CLR استفاده خواهند کرد . بدین ترتیب، تمامی برنامه های نوشته شده با یکی از زبانهای حمایت شده ، خصایص مشابهی را به اشتراک می گذارند. شاید مهمترین تفاوت قابل توجه در رابطه با زبان های برنامه نویسی حمایت شده در دات نت ، به گرامر هر یک از آنها برگردد . ( در مثال هائی که در این مقاله ذکر می گردد ، از ویرایشگر Notepad ،در مقابل ویژوال استودیو دات نت، استفاده شده است . مثال های ارائه شده به اندازه کافی ساده بوده تا بتوان بکمک آنان با فرآیندهای ترجمه و اجراء ، بسرعت آشنا گردید ).

نوشتن یک برنامه

برای نوشتن یک برنامه ساده در دات نت ، مراحل زیر را دنبال می نمائیم :

  • فاز اول : ایجاد برنامه
  • برنامه Notepad را فعال و پس از درج کدهای زیر آن را با نام Hello.vb ، ذخیره نمائید .

یک برنامه نمونه نوشته شده به زبان VB.NET

Imports System
Public Class MainApp
Public Shared Sub Main( )
Console.WriteLine( "Welcome to .NET Programming " )
End Sub
End Class

vbc Hello.vb

  • فاز دوم : ترجمه و ایجاد یک فایل اجرائی

برای اجراء برنامه ایجاد شده در مرحله قبل ، در ابتدا کمپایلر VB.NET را از طریق خط دستور و بصورت زیر فعال می نمائیم : ( دستور فوق را می توان از طریق خط

  • دستور ویندوز و یا خط دستور موجود در ویژوال استودیو ، فعال کرد )

در ادامه و پس از ایجاد فایل اجرائی (hello.exe ) ، امکان اجرای برنامه فراهم می گردد.

استفاده از Namespace

با استفاده از VB.NET ، می توان به کلاس ها مراجعه و از آنان استفاده کرد . در مثال زیر ، یک نمونه از کلاس System.Io.FileStream ، ایجاد شده است .

Dim aFileStream As System.IO.Filestream

مراجعه به Namespace های مورد نیاز در یک برنامه روشی مناسبتر در این زمینه است . با استفاده از namespace ، ضرورتی به توصیف تمامی مراجعات به کتابخاته کلاس ، وجود نخواهد داشت .

Imports System.IO
.....
Dim aFileStream As Filestream

مثلا" برای دستیابی به اشیاء System ، می بایست از Namespace با نام System در برنامه استفاده گردد. ( Imports) .

تعریف namespace و کلاس

VB.NET ، امکانات حمایتی لازم در خصوص ایجاد Namespace های خاص و کلاس های مربوط به آن را ارائه می نماید. (نکته : مدل زیر یک روش عمومی برای نامگذاری namespace است ) :

CompanyName.TechnologyName
.For Example:
Microsoft.Office

بخشی از فصل آخر


- در قسمت مدیریت مناطق که باز کنید نام منطقه را می خواهد که مثلاً اگر طرقبه را بخواهیم به مناطق خود اضافه کنیم باید از این قسمت استفاده نمائیم.

- در قسمت ثبت ملک جدید نام منطقه را از ما خواسته –

- نوع ملک: که می تواند آپارتمان – ویلا – مغازه – زمین باشد.

- بابت : در این قسمت که بابت مورد معامله را خواسته که فروش یا رهن یا اجاره می باشد قیمت که قیمت مورد نظر را معلوم می کند.

- امکانات : که امکانات ساختمان مورد نظر را در آن قید می کنیم .

- آدرس : آدرس ساختمان را قید می کنیم

- شماره تماس : شماره تلفن صاحب ملک را قید می کنیم.

- نام و نام خانوادگی : که در آن نام صاحب ملک قید می شود

– عکس : عکسی از خانه یا مورد فروش یا اجاره قرار می گیرد.

- لیست املاک : در این قسمت ردیف را از ما خواستید نام و نام خانوادگی، منطقه، نوع ملک، بابت، بعد از آن ما املاکی را که واگذار شده جلوی آن سیستم واگذار کردن را در صورت واگذار شدن تایپ می کند در صورت نیاز به تغییرات در ملک ویرایش را کلیک می کنیم و حذف هم برای مواردی می باشد که فروخته یا رهن و اجاره داده شده استفاده می شود.

- کل املاک : منظور تعداد املاک فروخته یا رهن و اجاره داده شده می باشد.

- املاک واگذار شده فروشی : شناسنامه، نام و نام خانوادگی، منطقه، نوع ملک، بابت، ویرایش و حذف در آن می باشد.

- املاک واگذار شده (رهن) : شناسنامه، نام و نام خانوادگی، منطقه، نوع ملک، بابت، ویرایش و حذف در آن می باشد.

- املاک واگذار شده (اجاره ) : شناسنامه، نام و نام خانوادگی، منطقه، نوع ملک، بابت، ویرایش و حذف در آن می باشد.

- در قسمت بالای صفحه اصلی، جستجوی ملک، ارتباط با ما و مدیریت سایت می باشد.

- با کلیک روی صفحه اصلی پنجره جدیدی باز می شود که املاک واگذار شده را نمایش می دهد که در آن منطقه نوع ملک (زمین، ویلا) و... بابت (فروش ، رهن، اجاره) و قیمت به ریال را مشخص می کند.

- جستجوی ملک : املاک ثبت شده را می توان در منطقه مورد نظر برای فروش، رهن یا اجاره جستجو نمود.

- ارتباط با ما : در این قسمت ارتباط با مدیر توسط این صفحه برقرار می گردد که در آن نام و نام خانوادگی، ایمیل عنوان و توضیحات را خواسته است.

- مدیریت سایت : جزئیات سایت ما را نمایش می دهد.

- برای دستکاری در برنامه قسمت نمایش در منوهای سمت راست کلیک و گزینه View Designer را انتخاب بعد می توان Lable ، text و Buttom و ... را دستکای یا از سمت راست tools انتخاب و به برنامه اضافه نمود و برای تنظیمات آنها مثل رنگ متن ، اندازه و ... می توان از منوهای زیر properties استفاده نمود.

برای دستکاری در کدنویسی هر قسمت برنامه سمت راست زیر منوهای My Admin هر کدام را که کلیک راست کنید و گزینه View Code را انتخاب نمائید وارد قسمت کدنویسی برنامه می شوید و می توانید تغییرات را در آنجا انجام دهید.

برای دسترسی به Data Base برنامه از Server Explorer سمت چپ که باز شد روی منو ابزار Connect کلیک بعد وارد پنجره Add Connection می شویم و از دکمه Chanye گزینه Microsoft SQl Server را انتخاب بعد از دکمه Coutineu اسم و username و password و تایپ کلمه Amlak در Connect to data base که با کلیک روی ((okData Base ها را می توان مشاهده نمود.

برای Connect شدن به Data Bac چهار حالت وجود دارد.

  1. Connection string در قسمت web . config
  2. فایلها xsd (Data set ) در فولدر App – Code / DAL
  3. Data SourceObjyect یا از منو tools --- Connect to Data base
  4. ارتباط بین Object data source و کد برنامه (Grid View Buttom)


شامل ورد 31صفحه ای


دانلود رایگان پروژه Flash CS5 ویژه رشته گرافیک و محیط های چندرسانه

در این پروژه ساده که با نرم افزار Flash CS5 طراحی شده، یک ماشین که به صورت یک عکس از قبل مشخص شده در خط زمین به صورت مورب از راست به چپ حرکت میکند
دسته بندی برنامه نویسی
فرمت فایل zip
حجم فایل 488 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 1
پروژه Flash CS5 ویژه رشته گرافیک و محیط های چندرسانه

فروشنده فایل

کد کاربری 17004

عنوان پروژه : پروژه Flash CS5 ویژه رشته گرافیک و محیط های چندرسانه

قالب بندی : FLA, SWF, PDF

شرح مختصر : در این پروژه ساده که با نرم افزار Flash CS5 طراحی شده، یک ماشین که به صورت یک عکس از قبل مشخص شده در خط زمین به صورت مورب از راست به چپ حرکت میکند. شما میتوانید سایر جزئیات از جمعه صدای حرکت ماشین را به دلخواه خود در پروژه تغییر دهید. این پروژه به عنوان یک پروژه تمرینی و آموزشی برای دروس کارگاه گرافیک کامپیوتری و محیط های چند رسانه ای میتواند مورد استفاده قرار گیرد.


دانلود رایگان دانلود تحقیق کشف یک پروتئین موثر در سرطان پستان

گسترش سرطان در بدن به وسیله یک پروتئنی به نام UPA هدایت می شود
دسته بندی پزشکی
فرمت فایل doc
حجم فایل 26 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 26
دانلود تحقیق کشف یک پروتئین موثر در سرطان پستان

فروشنده فایل

کد کاربری 8067

به عقیده محققان مرکز تحقیقات سرطان پستان در لندن، گسترش سرطان در بدن به وسیله یک پروتئنی به نام UPA هدایت می شود. این پروتئین به سلولهای سرطانی کمک می کند تا به اطراف بدن مهاجرت کنند. تحقیق منتشر شده در مجله cell biology نشان می دهد که سلولهای سرطان پستان پروتئینی به نام 180 Endo را تولید می کنند که به upa متصل می شود. اگر این پروتئین به طریقی از بین برود، سلولها حرکت بیشتری نمی کنند.

محققان تلاش کرده اند عمل upA را با استفاده از پادتن های که به 180 Endo متصل میشوند مهار کنند و دریافتند که این عمل موجب جلوگیری از اتصال سلولها به پروتئین upA را با استفاده از پادتن هایی که به جلوگیری از اتصال سلولها به پروتئین upA میشود. این کشف میتواند گسترش سرطان را متوقف کرده و درمان سرطان را بسیار آسانتر نماید.

استفاده از خون اصلاح شده ژنتیکی برای مقابله با سرطان

دانشمندان استرالیایی می گویند که تغییر ژنتیکی بیمار میتواند در مقابله با سرطان مفید واقع شود. این سلولهای اصلاح شده ژنتیکی نهایتاً به خود بیمار تزریق می شود تا موتورهای سرطانی را شناسایی و نابود کند. این روش با موفقیت بر روی موشها آزمایش دشه است و تا دو سال بر روی انسان آزمایش میشود. هدف این روش تقویت توانایی ایمنی بدن برای مقابله با سرطان است.

دکتر «جو تراپانی» استادیار این مرکز می گوید: با به کارگیری این روش به جای داشتن تعداد کمی سلول تمامی سلولها میتوانند تومور را شناسایی کنند و بنابراین امکان حمله به تومور بیشتر است. تراپانی افزود: آنچه که ما تاکنون نشان دادیم این است که میتوان سلولها را از سیستم ایمنی بدن خود بیمار گرفت، تا آنها را درخارج بدن برای تشخیص سرطان تغییر داد و دوباره آنها را به بدن تزریق کرد.

خرناسه کشیدن در خواب را جدی بگیرید:

دانشمندان می گویند خرناسه کشیدن در برخی از مواد نشان دهنده مشکل مغزی و از دست دادن حافظه است. به گزارش ایرنا، محققان انگلیسی دریافتند یک عارضه شایع مرتبط با تنفس که معمولاص با خرناسه کشیدن همراه است، سبب از بین رفتن سلولهای مغزی می شود. گفتنی است افراد مبتلا به این عارضه (آپنه خواب) در مقایسه با افراد سالم مقادیر کمتری از ماده خاکستری را در هیپوتلاموس مغز خود دارند.

چاقی باعث تهاجمی تر شدن سرطان پروستات می شود:

براساس تحقیقات جدید، سرطان پروستات در افراد چاق تهاجمی تر و در دمان آن نیز مشکل تر است.

دکتر «استفان جی . فریدلند» می گوید، این یافته ها می تواند توضیح دهنده این نکته باشد که چرا مردان سیاه پوست که عموماً استعداد چاقی دارند بیشتر از سفیدپوستان به سرطان پروستات مبتلا میشوند. وی افزود: ما دریافتیم سرطان پروستات در این مردان بیشتر با چاقی آنان مرتبط است تا نژادشان.

مردان از تمامی نژادها باید وزن خود را کنترل کنند، زیرا چاقی سبب بروز مشکلات متعدد برای افراد میشود. چاقی با خطر بیشتر ابتلا به حملات قلبی، سکته و سایر مشکلات قلبی و عروقی مرتبط شناخته شده است. مردان چاق 60 درصد بیشتر در معرض خطر عود سرطان در طی سه سال پیش از عمل قرار داشتند که این رقم بیش از دو برابر مردان غیرچاق بود. بررسی بافت نیز نشان داد که سرطانهای مردان چاق تهاجمی تر است.

بهترین توضیح برای این یافته ها آن است که چاقی سبب ایجاد تغییر در سطح هورمونها مانند تستوسترون، استروژن و پروتئین هایی مانند لپتین و فاکتور رشد شبه انسولین که در رشد و تقسیم سلولی دخارت دارد میشود.

محققان توصیه کردند مردان چاق بخصوص تستهای سالیانه برای تشخیص آنتی ژن خاص پروستات را انجام دهند. وی بهترین راه سالم ماندن افراد را انجام تمرینات ورزشی و برخورداری از رژیم غذایی سالم ذکر کرد.

کشف مولکول پروتئینی مبدل محرک های مکانیکی به سیگنال الکتریکی:

محققان نوعی مولکول پروتئنی یافته اند که میتواند محرکهای مکانیکی را به سیگنال الکتریکی که قابل تشخیص از سوی مغز است تبدیل کند. به گزارش پایگاه اینترنتی موسسه‌ی پزشکی هوارد هیوز در آمریکا، این پروتئین یک کانال یونی تشکیل می دهد که در پاسخ به صدا باز می شود و با ایجاد امواج الکتریکی ویژگیهای یک صدا مانند شدت، مدت و زیر و بمی آن را به مغز منتقل می‌کند. دانشمندان از مدتها قبل حدس می زدند که چنین مولکولی می بایست وجود داشته باشد و محل آن در مژکهای نازکی است که در سلولهای گیرنده در گوش داخلی وجود دارند.

محققان شواهدی در دست دارند که در مهره داران این کانال حساس به محرک های مکانیکی را پروتئینی به نام تی . ار . پی . ای یک شکل می دهد. به نظر می رسد این پروتئین موجود در گوش داخلی دو یا سه وظیفه بر عهده دارد و نه تنها یک کانال یونی است بلکه مانند یک فنر عمل می کند موجب تقویت سیگنال های شنوایی دریافتی می شود. محققان می گویند سرعت واکنش کانالهای یونی به صدا و ارسال علائم به مغز که 1000 برابر سرعت کانال های مشابه در چشم در پاسخ به محرکهای نوری است نشان می دهد که این کانال می بایست به طور مستقیم به محرک مکانیکی پاسخ دهد و نمی تواند به مولکول دیگری وابسته باشد.

خواب کافی در یادگیری مؤثر است:

دانشمندان شواهد تازه ای در تأیید تأثیر مثبت خواب کافی بعد از فراگیری یک مطلب جدید به دست آوردند. این تحقیقات نشان می دهد بهترین راه برای فهمیدن اطلاعات جدید، خواب خوب و کافی است. در این تحقیق موشهایی که بعد از تعلیم انجام یک کار خاص خوابیدند آموخته های خود را بسیار بهتر از موشهایی که تا چندین ساعت بعد از تعلیم از خواب محروم ماندند، به خاطر آوردند. پژوهشگران دانشگاه پنسیلوانیا دریافته اند که 5 ساعت اولیه بعد از فراگیری دوره حساسی است که اطلاعات جدید در بانک حافظه مغز ثبت می شود.